Opdracht Fotografie
Hieronder zie je drie foto's van muurgevels staan, in eerste instantie lijkt dit niet zo speciaal maar voor mij is dit wel speciaal. Een muurgevel van een gebouw is altijd onderdeel van een geheel, omdat er natuurlijk ook nog andere muren zijn. Maar als je één muur in het middelpunt zet kan je het eigen beschouwen als een schilderij op een doek. Over de plaats van de ramen is nagedacht, misschien met een creatieve onderliggende gedachte maar er bestaat wel een soort van correlatie tussen de ramen omdat het er wel 'logisch' uit moet zien. Zoals het eerste voorbeeld zie je die twee kleien raampjes, met heel toevallig precies in het midden een verboden toegang bord. Bij de onderste foto is het in het houtwerk ruimte gemaakt voor de ramen, oogt toch een beetje raar vind ik. Desalniettemin brengt het juist een kunstige gedachte over omdat het zo raar is opgelost.



Modernisme Opdracht
Impressionisme, een kunststijl die ik persoonlijk erg mooi vind. Dit omdat ik als kinds af aan er al mee werd geconfronteerd. Ik woon in het "huisje aan de zaan" wat geschilderd is door Monet, en als eerst artiest wordt beschouwd als impressionist is Monet dat wel. Het impressionisme begon als een tegendraadse beweging tegenover de toen algemeen gewaardeerde kunst. De naam Impressionisme komt af van het negatieve woord dat toentertijd over impressionistische kunst werd gezegd, namelijk impressie je krijgt namelijk een impressie van wat de schilder heeft afgebeeld. Het lijkt alsof de schilder even gekeken heeft naar wat hij/zij ging schilderen en daarna uit het hoofd heeft nageschilderd. Tijdens het impressionisme stond de term l'art pour l'art centraal, dit betekent dat een kunstwerk geen maatschappelijke functie hoeft te bezitten, maar het kunst is omdat het kunst is, de schilder heeft het schilderij puur gemaakt omdat het nou eenmaal mooi is.
Ik heb zelf ook een impressionistisch schilderij gemaakt. Die is hieronder te zien. Het schilderij vind plaats in de herfst, de boom heeft namelijk bruine bladeren, en er dwarrelen veel bladeren rond die uiteindelijk schroeibruin worden en op de grond blijven liggen. Het bovenste gedeelte van de tekening is de lucht die steeds meer het zonlicht tegenhoudt. Het zonlicht komt geel binnen, en verandert langzamerhand naar bruin, evenals de dode bladeren.

Het tweede deel van de opdracht was het kijken naar een substroming van het impressionisme. Ik ga kijken naar abstract expressionisme. Het abstract expressionisme was een Amerikaanse moderne schilderstroming binnen de abstracte kunst. De stroming is ontstaan in New York in de jaren 1940. Na de Grote Depressie richtte de Amerikaanse overheid het Federal Art Project op, dit was een werkgelegenheidsproject voor kunstenaar, het doel van het Federal Art Project was om de productie van kunstwerken in tijden van crisis op gang te krijgen en het verzorgen van onderwijs in het maken van kunst. Het Federal Art Project maakt geen onderscheid tussen abstracte en figuratieve kunst, dit heeft eraan bijgedragen dat abstracte kunst acceptabel werd gevonden. Door de oorlog in europa vluchtte veel kunstenaars naar de VS, dit zorgde voor een confrontatie tussen Amerikaanse kunst, expressionisme en het surrealisme. De eerste abstracte impressionisten waren voornamelijk Europeanen, zoals Arshile Gorky en Willem de Kooning.

Er zijn veel substromingen in het abstract expressionisme, maar wat alle abstracte kunstenaars bond was het breken van de traditionele waardes van de schilderkunst. Abstracte expressionisten zagen een schilderij niet langer als een goed geplande vlakverdeling, maar meer als het resultaat van de handeling. Zowaar werd de handeling dus belangrijker dan het resultaat. De grootte van het kunstwerk brak ook de traditionele waardes van de schilderkunst, de doeken waarop abstracte expressionisten werken waren exorbitant groot, dit zorgde weliswaar voor een intensere ervaring.
Het schilderij links is geschilderd door Jackson Pollock, een bekende abstract expressionistische schilder. Dit schilderij fungeerde als CD-cover van een jazzalbum van Ornette Coleman. Op dit jazzalbum produceerde Coleman met een groep muzikanten freejazz. Een jazzvorm waar akkoorden niet meetellen en iedereen zijn/haar gang kan gaan, ongeorganiseerde jazz om het zo te noemen. De CD-cover past goed bij de muziek omdat er in dit werk van Pollock geen enkele rode draad te vinden is.

Verder moesten we voor deze opdracht ook nog zelf een werk maken van de stijl waar je op in hebt gezoomd. Dit heb ik dus ook gedaan en het resultaat is te zien rechts. Ik had zelf een betere uitkomst verwacht, de aanpak die ik had was tevens niet al te best. Door gewoon kleuren verf op een blaadje te smeren, en steeds meer variatie te creeeren, krijg je natuurlijk een bruine drap die niet veel voorstelt. Dit besefte ik later pas toen de verf nota bene al op was. Ergens was ik toch teleurgesteld in het resultaat want ik wist dat het beter en mooier kon.

Uit nieuwsgierigheid keek ik even naar de onderkant van het A4 en tot mijn verbazing zag ik daar het echte kunstwerk dat ik gecreeerd had. Persoonlijk vind ik dit vele malen mooier dan de "voorkant" van het A4'tje. De kleuren zijn subtiel en af en toe springt er iets uit. Het is rustiger en ziet er op een of andere manier iets beheerster uit.
Ik vond deze opdracht erg leuk om te doe
Cultuurdag

Op de maandag na de vakantie is er voor heel VWO 5 een cultuurdag georganiseerd. Je kon je via magister inschrijven bij een activiteit die jou interessant of leuk leek. Ik had me met zo'n acht vrienden ingeschreven bij Musiclab in het Muziekgebouw aan 't IJ.
We moesten 's morgens met de trein naar centraal en vanaf daar liepen we naar het Muziekgebouw aan 't IJ, na een tijdje wachten werd er kennis gemaakt met twee begeleiders die ons les gingen geven. Het doel van de middag was om de leerlingen in contact te laten komen met niet-bekende instrumenten. Eerst vond er een korte introductie plaats waarbij we in een cirkel rondjes moesten lopen en elke 180 graden werd er een nieuwe muzikale opdracht opgegeven, wat resulteerde in een leuke compositie. Vervolgens werd de groep opgesplitst in groepjes en moest ieder groepje op verschillende blaadjes een onderwerp en bijvoegelijke naamwoorden opschrijven, zo kreeg ieder groepje dus een ander vreemd onderwerp. Mijn groepje kreeg het onderwerp "Het magische bos op een regenachtige zomerdag." We moesten met ons groepje dus een compositie van ongeveer 1 minuut creeeren die dit onderwerp weerspiegelde. De opdracht slaagde en onze compositie paste goed bij het onderwerp. Door de afwezigheid van muziekinstrumenten die een melodie kunnen overbrengen waren we in vergelijking met de andere groepen een stuk matiger. Later werden alle composities samengevoegd tot 1 nummer.
Hierna werden we rondgeleid door het gebouw. We kregen een kijkje achter de schermen in de kleedkamers, repeteerkamers, artiestenfoyer en natuurlijk ook de concertzaal. De concertzaal heeft veel aanpassingen die het tot een van de beste van europa laat behoren. De concertzaal heeft bijvoorbeeld een eigen fundering, een geisoleerde ruimte tussen het echt gebouw, en het plafond kan worden verhoog en verlaagd om zo de akoestiek precies juist te krijgen.

Na deze rondleiding kregen we een kleine pauze om even iets te kunnen eten en onszelf naar de Nieuwe Kerk op de Dam te vervoeren. We kregen in de Nieuwe Kerk een rondleiding door twee ex-leraren, meneer Schulp en Meneer Blijendaal. Ik vond het erg leuk om in de kerk te kijken, ik was er zelf namelijk nog nooit in geweest, en het was leuk dat Meneer Schulp uitgebreid informatie verstrekte over de totstandkoming, algemene geschiedenis en natuurlijk alle symboliek.
De foto rechts is het zeeheldenmonument voor Michiel de Ruyter. Dit monument staat er om onze held Michiel te eren voor al de successen die hij afleverde.
HAMLET

HAMLET OPDRACHT
Met school zijn we naar Hamlet gegaan, uitgevoerd door het Zep Theater. De voorstelling probeerde de jongerencultuur na te doen om zo "hip" over te komen. Dit lukte helaas niet en voelde de show voor "echte" jongeren erg nep aan. Het perfecte woord voor het krijgen van fysieke pijn door het stuk te zien en te horen is "cringy".
We kregen ook een opdracht over de voorstelling, dit kon in de vorm van een filmp/rap/poster. Omdat we de show als cringy beschouwde hebben we geprobeerd de cringe in het poster terug te laten komen.
Ik heb deze opdracht samen met Silas Windrich gemaakt.

BANKSY OPDRACHT
Na aanleiding van de Banksy rondleiding, zijn we aan een opdracht gaan werken. De opdracht was erg vrij maar het globale doel was het uitbeelden van een "oneerlijklheid". Banksy toont in zijn werken vaak kritiek op de maatschappij. Zo hebben wij dit ook door middel van kunstwerken in de klas gedaan.
Mijn tekening gaat over de moderne game-industrie. Het wordt ook wel de "moneygrabbing industry" genoemd. Dit is omdat de speler wordt uitgemolken. Als een game vrijkomt, komen er na een tijdje zogehete "DLC"'s vrij. Dit kan je eigenlijk zien als uitbreidingen. Vaak komen er games uit die niet eens af zijn, maar wel de volle prijskaart bezitten. De late DLC's zorgen daarna pas voor het échte spel. Dit doen gamestudio's vaak en troggelen hierdoor veel geld af bij de consument, want voor elke uitbreiding wordt natuurlijk wel de volle duit gevraagd.
Dit laat ik ik zien in mijn tekening, een gamer is blij met het spel wat ze speelt, maar heeft niet door dat ze eigenlijk is opgelicht door de "moneygrabbing" hand.
Banksy Verslag
We zijn met school naar The Art of Banksy gegaan. Deze tentoonstelling gaat over een kunstenaar die doormiddel van straatkunst en graffiti zijn ideeën uit. Deze ideeën bestaan uit anti-oorlog, anti-consumentisme, anti-fascisme, anti-imperialisme, enzovoorts. Banksy heeft verder ook kritiek op de negatieve menselijke eigenschappen zoals hypocrisie, verveling, hebzucht, aliënisme, depressies en meer. De onderstaande werken hieronder hebben allebei een boodschap binnen dit kader.

In dit werk zie je een rampsituatie, kinderen zonder ouders of eten tussen al het puin. Het meisje houdt een pop vast, dit geeft een kwetsbaar beeld weer. In plaats van het meisje te helpen met eten en onderdak, wordt er gewacht. Gewacht op drama voor de hele wereld om te zien. De hulpverleners moeten wachten, de camera's moeten eerst al het drama vastleggen. Banksy confronteert ons hiermee door het openlijk ten toon te stellen. Zovan:"Kijk, dit is waar het met de wereld naartoe gaat". We moeten meer zelfbewust worden.
Verder is het bloed van het meisje rood, evenals het rode kruis bij de hulpverlener. Dit zijn de enige twee gekleurde delen in de tekening die een regelrechte verbinding hebben. Het rode kruis wat voor hulp staat wil het kind helpen met het rode bloed.

Dit werk heet "Shop Until You Drop", en een quote van Banksy over dit werk: "We can't do anything to change the world until capitalism crubmles. In the meantime we should all go shopping to console ourselves.". Banksy uit hier openlijk kritiek op de consumptiemaatschappij. De maatschappij waarbij het werken voor het kopen gemaakt is. Is het ene kapot? Kopen we wel iets nieuws, niet nadenkend over de grootschalige gevolgen als iedereen dit doet.
Door dit soort werken openlijk ten toon te stellen probeert Banksy discussies op te starten. Discussies over of het dan niet anders kan?
Kijkwijzer
Titel: Hamlet
Auteur: William Shakespeare
Regisseur: Peter Pluymaekers
Naam theatergezelschap: ZEP
Namen hoofdrollen: Tarikh Janssen, Jouman Fattal, Nanette Edens, Gürkan Kücüksentürk, Abdelkarim El Baz, Evrim Akyigit, Said El Abboudi
Thema’s van de voorstelling: Liefde, waanzin, wraak & dood
Inhoud
Wat was het centrale thema van de voorstelling?
De dood, waar Hamlet ook verschijnt de dood is altijd dichtbij. Het verhaal begint met de dood van zij vader, gedurende gaan Polonius, Rosencrantz, Guildenstern en Ophelia dood. Deze doden hebben allemaal op een eigen manier invloed op het verhaal. Aan het eind van het verhaal komen de andere spelers aan hun eind, namelijk Laertes, Claudius, Gertrude en Hamlet zelf. Dit is een thema omdat het een grote invloed op het verhaal heeft en constant terugkomt
Hoe zagen de kostuums eruit?
De kostuums zagen er voor mij matig uit. Het leek een beetje op de kostuums die uit de oude kast zijn getrokken. Ja, het zijn kostuums maar de kwaliteit was erg matig. Combinaties zoals een normaal shirt en een maliëncolder zijn wel goede combinaties om het heden met het verleden te vermengen.
Hoe zag het decor eruit?
Het decor bestond uit een paar hangende doeken. Aan de achterkant lichten op een ondoorzichtig scherm. Verder waren er geen decorstukken aanwezig. Er was af en toe een stoel in het spel, waarmee in dansende vorm mee gewerkt werd.
Welke rollen waren er, en door wie werden ze gespeeld?
Hamlet = Tarikh Janssen
Ophelia = Jouman Fattal
Gertrude = Nanette Edens
Claudius = Gürkan Kücüksentürk
Horatio = Abdelkarim El Baz
Polonia = Evrim Akyigit
Laertes = Said El Abboudi
Kon je je inleven in de personages? Zo ja, in wie het meest en waarom?
Ik kon mijzelf niet goed inleven, maar als ik me inleefde, leefde ik mijzelf het meest in Hamlet in. Aangezien hij ook de hoofdpersoon is en we zijn verhaal verteld krijgen. Ik kon me ook het meest inleven in Hamlet door zijn zware bestaan. Tijdens het verhaal wordt Hamlet veel met de dood geconfronteerd. Hier kreeg ik een naar onderbuik gevoel van, hoe zwaar het voor hem zou moeten zijn geweest.
Welke emoties riepde voorstelling bij je op? Werd je er bijvoorbeeld verdrietig, boos, blijf of bang van?
De voorstelling riep maar enkele emoties bij me op. Ik voelde me vooral verontrust over de toekomst van de spelers. Ik was vergeten wat er zou gebeuren, maar omdat het door Shakespeare geschreven is is spanning een must!
Werd er gebruik gemaakt van muziek? Zo ja, welke stijl(en) herkende je?
Er werd zeker gebruik gemaakt van muziek. Tijdens de scènes waren er vaak rustige stukken muziek, danwel elektronisch of klassiek. Er waren af en toe kleine pauzes in de voorstelling waarin de spelers danste op harde moderne house muziek. Verder was de taal die gesproken werd door de spelers in Rap-vorm. Rap is muziek, dus zo kan je zeggen dat de hele voorstelling een muzikale ervaring was.
Werd er gebruik gemaakt van special effects?
Nee, verder dan knipperende lampen in verscheidene kleuren(dit zijn geen special effects) ging het niet. Verder was er een doek met beamer projecties op de achtergrond, niet dat dit special effects zijn.
Achtergrond
Wat was het doel van de voorstelling? (vermaak, informeren, waarschuwen, …)
Het doel van de voorstelling is voornamelijk vermaak. Shakespeare heeft dit verhaal geschreven en het is dus in zijn levensperiode ook opgevoerd. In de tijd waarin Shakespeare leefde functioneerde theater vooral als vermaak. In de voorstellingen kunnen subtiele boodschappen gevonden worden over de liefde en dood, hiervan kan geleerd worden en zo kan het dus ook een informerende voorstelling zijn.
Wat heeft de regisseur met de voorstelling willen zeggen over het thema?
Ik denk niet dat de regisseur met deze voorstelling echt iets wilde zeggen over het thema. Het is ten slotte al een geschreven verhaal, er kunnen wel minimalistische aanpassing plaats kunnen hebben gevonden. Een van die aanpassingen is natuurlijk het "nieuwe" jasje. De regisseur wilde een "oudbollig" en "saai" theaterstuk toegankelijk maken voor de jongeren, met de boodschap: niet alle oude dingen zijn saai!
Voor wie is de voorstelling gemaakt?
Ik denk voor alle leeftijden. Oudere mensen kunnen een kijkje nemen in het leven van een puber tiener, het was ten slotte het doel om de voorstelling een jeugdig jasje te geven. Tegelijkertijd is het ook geschikt voor jongeren, zij kunnen een oud stuk zien op een manier waar zijzelf het meest van genieten: Henzelf!
Vind je dat de voorstelling bij deze groep past? En waarom?
Hier kan ik geen mening over hebben. Het is namelijk een productie van het ZEP Theater, dus dan moet het wel bij het ZEP Theater passen. Ik ben nog nooit met producties van het ZEP Theater in contact geweest voorafgaand van Hamlet. Ik weet niet wat er precies wel of niet bij het ZEP Theater past. En kan daar dus ook geen conclusie over trekken.
Eigen mening
Was het thema van de voorstelling nieuw voor je?
Nee, ik ga vaker uit mijzelf en met mijn ouders naar voorstellingen waar deze thema's ook aan bot komen. Verder ervaar ik zelf ook dingen in het echte leven. Dingen die overeenkomen met de thema's die in deze productie aanwezig waren.
Vond je de onderwerpen die erin naar voren kwamen realistisch?
Nee, het verhaal is geschreven door Shakespeare die in de 16e eeuw leefde. De onderwerpen van belang waren ook 16e eeuws. Het waren onderwerpen waar ik mij vandaag de dag geen zorgen over hoef te maken.
Voldeed de voorstelling aan het beeld wat je er van te voren over had?
Nee, aangezien het een voorstelling in het lokale theater plaatsvond waren de verwachtingen niet enorm hoog. Maar toen ik de zaal in liep en mijn oog op het niet bestaande decor viel werd m'n laatste beetje hoop al verpulvert. Ik had beter acteerwerk van de acteur verwacht en een hoger leven van intensiteit. Ik kreeg niet constant het gevoel dat alle personen in het verhaal me echt uitmaakte. Dit is wel erg belangrijk als je naar het theater gaat.
Geef de voorstelling een cijfer tussen de 1 en 10, en licht kort toe waarom je voor dit cijfer gekozen hebt.
Ik geef de voorstelling HAMLET een 4,5 omdat de voorstelling serieus matig overkomt. Deze productie van het ZEP theater voldeed voor mij niet aan de standaard van het Nederlandse Theater. De kostuums waren leuk maar onserieus en niet goed over nagedacht. De Rap-vorm waarmee de acteurs werkten was niet uitdagend, het was steeds rijmklank na rijmklank, Rap bestaat uit hele lastige zinsconstructies met ingewikkelde lettergreepcombinatie. Het was ook voor een tiener(mijzelf) niet aan te horen hoe "wannabe"(graag wil zijn) de jongerentaal was. Wij, echte jongeren, zouden nooit praten hoe het ZEP Theater zegt dat wij praten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb